wtorek, 15 grudnia 2009

Colt - Service Manual

Mitsubishi Colt '96 - '03

Instrukcja serwisowa


Spis Treści




Specyfikacja silnika 4G13


Wolne obroty
750 +- 50rpm
Wolne obroty z włączoną klimatyzacją
850rpm
Napięcie regulacyjne czujnika położenia przepustnicy
0,4 - 1Volt
Rezystancja czujnika położenia przepustnicy
3,5 - 6,5 kOhm
Rezystancja cewki silnika krokowego kontroli wolnych obrotów
28 - 33 Ohm (w 20st. C)
Rezystancja czujnika temperatury powietrza dolotowego
2,3 - 3,0 kOhm (w 20st.C)
0,30 - 0,42 kOhm (w 80st.C)
Rezystancja czujnika temperatury cieczy chłodzącej
2,1 - 2,7 kOhm (w 20st.C)
0,26 - 0,36 kOhm (w 80st.C)
Napięcie generowane przez czujnik tlenu (sondę lambda)
0,6 - 1Volt
Ciśnienie paliwa
324 - 343 kPa (zdjęty wąż )
około 265 kPa (założony wąż)
Rezystancja cewki wtryskiwacza
13 - 16Ohm (w 20st.C)


Czyszczenie przepustnicy

  1. Włącz silnik, rozgrzej go aż temperatura cieczy chłodzącej osiągnie 80st. C lub więcej i wyłącz silnik.
  2. Po zluzowaniu obejmy odłącz wąż dolotowy od przepustnicy.
  3. Zaślep otwory kanału obejścia.
    Uwaga!
    Nie pozwól, aby środek czyszczący dostał się do kanałów obejścia.
  4. Spryskaj środkiem czyszczącym wnętrze przepustnicy i pozostaw na około 5 minut.
  5. Włącz silnik, przygazuj kilkukrotnie i pozostaw na wolnych obrotach na około 1 minutę.
  6. Jeśli nagar wciąż pozostał we wnętrzu przepustnicy powtórz kroki 4 i 5.
  7. Usuń zaślepki kanału obejścia.
  8. Dołącz wąż dolotowy.
  9. Użyj komputera MUT-II do usunięcia kodów błędów ;-)
  10. Ustaw wolne obroty

Jeżeli silnik pracuje nierównomiernie wykonaj reset ECU.

Regulacja czujnika otwarcia przepustnicy i czujnika położenia przepustnicy (IPS i TPS)

  1. Podłącz komputer MUT-II do złącza diagnostycznego ;-)
  2. Podłóż podkładkę o grubości 0.45 mm pomiędzy dźwignę przepustnicy a śrubkę regulacyjną.
  3. Włącz zapłon ale nie uruchamiaj silnika.
  4. Poluzuj szynę mocującą czujniki położenia i otwarcia przepustnicy i obróć je odwrotnie do ruchu zegara jak najdalej się da.
  5. Sprawdź czy czujnik otwarcia przepustnicy wskazuje otwarcie przepustnicy
  6. Powoli przesuwaj czujnik położenia przepustnicy zgodnie z ruchem wskazówek zegara i znajdź położenie w którym czujnik otwarcia przepustnicy przestaje wskazywać jej otwarcie. Dokręć czujnik do szyny upewniając się, że nie zmieni swojego położenia.
  7. Sprawdź napięcie wyjściowe czujnika położenia przepustnicy
    Oczekiwane wartości: 400 - 1000 mV
  8. Jeśli występują odstępstwa od podanych wartości sprawdź czujnik położenia przepustnicy.
  9. Usuń podkładkę spomiędzy dźwigni przepustnicy a śrubkę regulacyjną.
  10. Wyłącz zapłon
  11. Odłącz komputer MUT-II od złącza diagnostycznego.

Sprawdzenie czujnika położenia przepustnicy

  1. Odłącz wtyczkę czujnika położenia przepustnicy
  2. Zmierz rezystancję pomiędzy pinami 1 oraz 4 gniazda czujnika.
    Standardowe wartości: 3,5 - 6,5 kOhm
  3. Zmierz rezystancję pomiędzy pinami 2 oraz 4 gniazda czujnika.
    Oczekiwane objawy:
    Zawór przepustnicy lekko otwierany z pełnego zamknięcia, aż do pełnego otwarcia.
    Proporcjonalna zmiana względem otwarcia zaworu przepustnicy
  4. Jeżeli zmierzone rezystancje są poza standardowymi wartościami (1) lub gdy nie zmieniają się płynnie (3) wymień czujnik położenia przepustnicy

Procedura regulacji czujnika położenia przepustnicy link

Sprawdzenie czujnika otwarcia przepustnicy

  1. Odłącz wtyczkę od czujnika położenia przepustnicy
  2. Sprawdź zwarcia pomiędzy pinami 3 oraz 4 gniazda czujnika
    Oczekiwane objawy:
    Pedał gazu wciśnięty
    Brak zwarcia ( nieskończona ilość Ohm)
    Pedał poluzowany (przepustnica zamknięta)
    Zwarcie ( 0 Ohm)
  3. Jeżeli objawy są inne, wymień czujnik otwarcia przepustnicy

Uwaga! Po ewentualnej wymianie czujnika, wymagana jest regulacja.

Sprawdzenie czujnika temperatury powietrza dolotowego


  1. Odłącz czujnik temperatury powietrza dolotowego
  2. Zmierz rezystancję pomiędzy pinami 1 oraz 2
    Standardowe wartości:
    2,3 - 3,0 kOhm przy temperaturze 20st. C
    0,30 - 0,42 kOhm przy temperaturze 80st. C
  3. Usuń czujnik temperatury powietrza dolotowego
  4. Zmierz rezystancję czujnika podczas ogrzewania go np. suszarką do włosów
    Oczekiwane objawy:
    Temperatura (st. C)
    Rezystancja (Ohm)
    Im większa
    Tym mniejsza

  5. Jeżeli wartości są niestandardowe (2) lub rezystancja się nie zmienia (4) wymień czujnik temperatury powietrza dolotwego.
  6. Podłącz czujnik i dokręć go momentem 12 - 15 nM

Sprawdzenie czujnika temperatury cieczy chłodzącej

Uwaga!
Podczas demontażu bądź montażu czujnika nie uszkodź gumowej (żywicznej?) uszczelki.
  1. Wymontuj czujnik temperatury cieczy chłodzącej
  2. Zanurz wrażliwą (tą która faktycznie "czuje" temperaturę) część czujnika w gorącej wodzie i zmierz jego opór.
    Oczekiwane wartości:
    2.1 - 2.7 kOhm w 20st. C
    0.26 - 0.36 kOhm w 80st. C
  3. Jeśli faktyczna rezystancja czujnika mocno odstaje od podanych wartości, wymień czujnik.
  4. Nałóż uszcelniacz na gwint czujnika
  5. Zamontuj czujnik i dokręć go momentem około 29 Nm.

Sprawdzenie czujnika tlenu (sondy lambda)


  1. Odłącz czujnik tlenu.
  2. Podłącz zasilanie z akumulatora do grzałki (piny 1 oraz 3)
  3. Sprawdź zwarcia na pinach grzałki ( 7 - 40 Ohm przy 20st C)
  4. Podłącz woltomierz do pozostałych pinów (piny 2 oraz 4)
  5. Podczas wielokrotnego otwarcia przepustnicy sprawdź napięcie wychodzące z czujnika
    Oczekiwane wartości: 0,6 - 1 Volt


Słownik

Throttle - przepustnica
Throttle Position Sensor - czujnik położenia (otwarcia) przepustnicy (wiki en.)
Idle Position Switch - włącznik wolnych obrotów (czujnik całkowitego zamknięcia przepustnicy)
Intake Air Temperature Sensor - czujnik temperatury powietrza dolotowego
Coolant Temperature Sensor - czujnik temperatury cieczy chłodzącej






1 komentarz:

  1. The best Casino in Las Vegas - Dr.MCD
    Vegas has the highest-paying jobs, 여수 출장마사지 with the lowest pay in the world. 전라북도 출장샵 With this casino, you can play 제천 출장샵 the most popular 서산 출장마사지 slots in the 동해 출장샵 country.

    OdpowiedzUsuń